Assalamualaikum dan salam sejahtera semua ! Semoa anda semua dalam keadaan yang sihat walafiat. Untuk entry kali ini, saya ingin kongsikan sedikit pengalaman saya semasa melawat sebuah bukit yang amat terkenal, iaitu Bukit Broga. Sebenarnya saya sudah lama tidak berkesempatan untuk berkunjung ke Bukit Broga. Penulisan ini hanyalah berdasarkan pengembaraan saya ke sana pada tahun 2013 bersama anggota Siswa Siswi Pertahanan Awam UNISEL. Ketika itu, saya masih seorang undergraduate.

Untuk pengetahuan anda, Bukit Broga ini terletak di daerah Semenyih, Selangor. Nama Broga ini adalah asalnya dari Pekan Broga yang terletak di Negeri Sembilan. Dengan ketinggian sederhana iaitu 400 meter dari paras laut, bukit ini sesuai bagi mereka yang ingin melakukan aktiviti hiking yang santai bersama keluarga, rakan-rakan. Saya dan rakan-rakan SISPA UNISEL telah bergerak dari UNISEL sekitar jam 2 pagi dan tiba di Pekan Semenyih sekitar jam 3.45 am

Oleh kerana Bukit Broga ini berhampiran dengan Pekan Broga dan Semenyih, saya dan rakan2 sempat singgah ke beberapa kedai runcit di sekitar pekan untuk mendapatkan makanan dan minuman ringan sebagai bekalan ketika mendaki bukit. Setelah itu kami terus ke kawasan kaki Bukit Broga. Keadaan amat gelap di sekeliling kerana kami dikelilingi oleh tanaman kelapa sawit. Pokok2 kelapa yang ditanam dalam jarak yang agak jauh antara satu sama lain memberi ruang parking kepada pengunjung. Ada cas parking akan dikenakan juga. Setelah semua ahli tiba, kami semua memanaskan badan, bacaan doa dan pendakian dimulakan. Kami mulakan pendakian tepat pada jam 5 AM. Keadaan amatlah gelap, mujur ada cahaya dari headlamp.

Untuk trail Bukit Broga, trailnya amat jelas. Walaubagaimanapun, ada beberapa kawasan yang berbatu2 dan berpasir. Oleh itu, berhati-hatilah disetiap langkah. Ada juga inclination sekitar 50 -60 darjah pendakian dan terdapat tali2 yang sedia ada bagi memudahkan perrgerakan kita. Alhamdulillah, pada jam 6 pagi lebih, kami tiba di puncak Broga, cuaca ketika itu teramatlah sejuk dan berangin. Kelihatan pemandangan bandar dan kawasan sekitar yang disinari cahaya bulan dan neon yang begitu cantik. SubhanaAllah. Tak lama itu, kedengaran Azan subuh berkumandang dan kami bersiap untuk solat. Setelah itu, kami semua berehat dan menanti sunrise.

Berkumpul di Dewan Chancelori sebelum bergerak ke Semenyih

Dah bersedia nak bergerak :D

Kami mula mendaki

Menyahut seruan Azan. Solat Subuh dahulu

Selesai sampai di Puncak, selesai Solat, Selesai Breakfast. Masa untuk berswafoto, lagi.

Sambil menanti Sunrise, berswafoto lagi

Saya dan pemandangan

Secara ringkasnya, Bukit Broga adalah satu destinasi hiking yang santai. Tambahan, ia juga menyajikan pandangan di puncak yang begitu menarik. MashaAllah. InsyaAllah, jika ada rezeki, saya secara peribadi ingin melawat lagi Bukit Broga ini. Kepada anda, terima kasih kerana sudi membaca, semoga anda dipermudahkan urusan, dipanjangkan umur dan dipermudahkan rezeki oleh Allah SWT.